Uni-wat?

Eerste model: Unimog 70200

Vlak na de Tweede Wereldoorlog begon een stel Duitsers aan een nieuw type landbouwvoertuig. In tegenstelling tot gangbare tractoren, had dit voertuig 4 wielen van gelijke grootte aan portaalassen, 4-wiel aandrijving, sper-differentieel en kon een behoorlijke snelheid bereiken. Verder was het mogelijk om aan de voor-, achter- en zijkant machines te koppelen en aan te drijven zoals zaagmachines, landbouwmachines en nog veel meer. De naam komt van het Duitse Universal Motor Gerät (‘universeel motor machine’). Het voertuig was per direct een enorm succes en werd in 1952 overgenomen door Mercedes.

Unimog S404.1

Behalve de tragere landbouwvoertuigen, komt er al snel een zeer universeel inzetbaar model van de Unimog: type S404.1. Met een topsnelheid van 90km/u vind je dit type als (bos-)brandweerwagen, in het leger als radio-verbindingswagen, manschappenvervoer of ambulance. De 404 is enorm populair en wordt geproduceerd van 1955 tot 1980. Ze worden later gebruikt als woestijnrally-voertuig, expeditie-camper of promotiewagen. Ze zijn goedkoop en door het grote aantal geproduceerde wagens voor het leger, zijn er heel veel onderdelen beschikbaar. Het is het populairste instapmodel.

De vierkante cabine is een blijvertje

De door het leger gebruikte opvolger van de 404.1 is de Unimog 1300 (U435). Samen met een aantal varianten is dit de basis voor de modernere Unimog. De inzetbaarheid blijft hetzelfde: een voertuig dat de snelweg op mag en kan en tegelijkertijd enorm universeel is. Sneeuwschuivers, maaibalken, rail-kits, offroad ambulances en brandweerwagens, Unimog kan het allemaal.

En zo komen we bij onze Unimog, een uitvoering U1550 (in de nieuwere U437 serie): de cabine blijft hetzelfde, veel van de componenten ook. Net wat krachtiger dan de 1300, iets zeldzamer en een opmaat naar de nog nieuwere uitvoeringen.

U4000 tijdens Dakar-rally

De Unimog blijft onverminderd populair en is over heel de wereld te vinden. Je vindt ze in het leger, bij de brandweer, politie, gemeentewerken, spoorwegen, vliegvelden en op talloze andere plekken. Zelfs de oudjes rijden hier en daar nog dagelijks rond.

Het is werkelijk een universeel en onverwoestbaar voertuig.